یک گرم طلای 18 عیار : ۱۱۶,۶۳۰ تومان
سکه تمام بهار : ۱,۲۰۲,۰۰۰ تومان
دلار: ۳,۷۶۳ تومان
یورو: ۴,۰۶۱ تومان

اشتراک خبر نامه

کد خبر: 884779
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۸
دسته: دیدگاه
پرینت
ایمیل
علیرضا معاف

کلکسیون تفاوت‌های دولت رئيسی و دولت روحانی

روایتی تکان دهنده از امیرالمومنین (علیه السلام)، عوامل چهارگانه فروپاشی حکومتها را اینچنین بیان می کند: «انّما یُستدَلُّ علی إدبار الدول اربع؛ تقدیم الأراذل، تأخیرالأفاضل، التمسک بالفروع  تضییع الأصول. چهار چیز دولتها و حکومتها را به فروپاشی و ادبار می کشاند؛ پیش افتادن و مسئول گماردن آدمهای پست و فرومایه، کنار نشستن و در حاشیه بودن آدمهای بافضیلت و کارآمد، تمسک به فرعیات، وانهادن و ضایع کردن مسائل اصلی حکومت.» اهمیت نقش آفرینی و ضرورت نقش پذیری نخبگانی خواص و تودگانی مردم در انتخابات حساس، راهبردی و پراهمیتی که در 29 اردیبهشت برگزار خواهد شد نه در جابجایی برخی اشخاص و افراد، بلکه در ضرورت تغییر پارادایمها، استراتژیها، ریل گذاریها و به خصوص گفتمان حاکم بر قوه مجریه، دولت و کشور است. بزرگترین مشکل دولت پیر، خسته، فرسوده، بی برنامه، بی هویت و بی ضابطه یازدهم، آنارشیسم گفتمانی و هرج و مرج نظری آن در نسبت با آرمانهای انقلاب اسلامی و اصول نظام جمهوری اسلامی است و متاسفانه هر چهار پدیده تکان دهنده مندرج در روایت امام علی (ع) در چهارسال اخیر در دولت یازدهم ظهور و بروز یافته است و می توان اصلی ترین دلیل ناکارآمدی مفرط و شدید دولت یازدهم را بی هویتی گفتمانی آن دانست.
 
منظور از گفتمان، مجموعه ای از جهان بینی، ایدئولوژی و هنجارها و ناهنجارهای برخاسته از یک مکتب و آئین است. واژه گفتمان (Discourse) را اولین بار فوکو جامعه شناس فرانسوی بکار برد و آن را معادل مفاهیمی گرفت که به باور عمومی منجر شده و نسبت به آن اقبال اجتماعی ایجاد شده باشد بنابراین عنصر "بلاغت" یکی از محوری ترین عناصر گفتمان سازی است. بلاغت، رعایت مقتضای حال و مقام مخاطب است و زمانی یک حرف به گفتمان عمومی تبدیل خواهد شد که بلیغ باشد و برای توده مردم قابل درک و جذاب باشد. حرکت از ادبیات گفتمانی به فهم تودگانی مهمترین کار در گفتمان سازی است.
 
همانطور که بدن و پیکره انسان مبتلا به ویروس شده و فرسوده می شود و به سمت میرائی می رود، گفتمان یک مکتب و آئین هم همواره در معرض آسیب از درون و تهدید از بیرون قرار داشته و فرسودگی پیدا نموده و به سمت میرائی می رود.
 
ماندگاری یک گفتمان شرایط و الزاماتی را طلب می کند و چنانچه این شرایط و الزامات همراه گفتمان نباشد و لو هر قدر گفتمان، شاملیت، اصالت، جامعیت و شفافیت داشته باشد از مسئله آسیب پذیری مستثنی نخواهد بود، همانطور که گفتمان نبوی که برگرفته از وحی الهی، قرآن کریم و متکی به جهان بینی متعالی توحیدی الهی بوده پس از رحلت  حضرت رسول به گفتمان قریش تبدیل شد و سپس به گفتمان اموی که ضد گفتمان نبوی بود تغییر ماهیت داد.
 
گفتمان حضرت امام (رحمه الله) و انقلاب اسلامی نیز که متکی و برخاسته از گفتمان نبوی وعلوی بود گرچه از جامعیت و شفافیت و اصالت برخورد است اما در فرایند تحقق، با چالش هایی مواجه گردیده و گفتمان های ناقض نظیر گفتمان جریان سکولار، لیبرال، تکنوکرات و اصلاح طلب آمریکایی در صدد تغییر و تبدیل آن گفتمان بر آمدند که تا حدودی هم موفق شدند هرچند صلابت حضرت امام و رهبری معظم انقلاب مانع حرکت های استحاله طلب و براندازی و فروپاشی شدند اما توقعی که از تاثیر گفتمان حضرت امام بر جامعه سازی انقلابی و دینی می رفت هنوز محقق نشده است.
 
مهمتر از دالّهای مرکزی، حاشیه ای و استطرادی آنچه یک گفتمان را ارتقاء می بخشد و به عرصه کارآمدی و کارآمدسازی می رساند، نقاط تمایز آن گفتمان با گفتمانهای رقیب است.
 
گفتمان ها در نقاط محل نزاع، تضارب و تخالف با گفتمان رقیب و یا متخاصم اوج می گیرند و شکوفا می شوند و اساسا گفتمان باید هویت خود را در غیریت با تفکر رقیب بسازد و مرزهای گفتمانی، مهمترین رکن حفظ یک گفتمان هستند و اگر گفتمانی نتواند تفاوت های ماهوی و بنیادی خود با گفتمان های معارض و یا رقیب را توضیح دهد و از مرزهای گفتمانی خود دفاع کند رو به افول خواهد رفت.
 
در جدول واره ساختمند ذیل می توان تفاوتهای ذهنی، عینی و عملی گفتمان کارآمد انقلاب اسلامی و نقطه مقابل آن، گفتمان غربگرای ناکارآمد حاکم بر دولت یازدهم را مصداقاً (87 مورد) به بحث نشست. در واقع می توان گفت مردم باید انتخاب کنند که کدام تفکر، تئوری و گفتمان بر کشور حاکم شود تا از برکات و منافع آن بهره مند یا از آسیبهای آن متضرر شوند.
 
رأی به یک عنصر انقلابی، ساده زیست و خدوم همچون «حجت الاسلام رئیسی» بیش از آنکه رأی به فرد باشد، رأی به مجموعه ای از اندیشه های روشن، نظیف و نفیس است که پیامدها، تبعات و دلالتهای بسیار متفاوتی از رأی به «حسن روحانی» به دنبال خواهد داشت.
 
 

دولت انقلابي و کارآمد

دولت غير انقلابي و فرسوده

دولت مسئله حل کن

دولت مسئله پاک کن و دولت مسئله ساز

دولت پاک پاکدست

دولت  فرصت طلب و سودجو

دولت غير وامدار

دولت سازشکار و توصيه پذير

دولت پاسخگو و انتقاد پذير

دولت سرکوب کردن مخالفين

دولت کار

دولت تبليغ و رسانه و شعار

دولت همراز و همزاد مردم، دولت متکي به مردم

دولت دور از مردم

دولت تصميم و در ميدان حاضر در صحنه

دولت گريزان

دولت مبارزه  با فساد

دولت فسادپذير

دولت مردمي و نوکر مردم

دولت افراد خاص

دولت آينده نگر

دولت روزمرگي

دولت آرمانگرا

دولت واقعيت زده

دولت ايماني

دولت سکولار

دولت شجاع غيرتمند

دولت ضعف شخصيت و شاه سلطان حسيني

دولت در دسترس مردم

دولت دور از دردهاي مردم

دولت شفاف(بودجه ريزي)

دولت مخفي کار

دولت سياست زده اجتماعي

دولت متوازن

دولت پايبند به اخلاقيات ديني

دولت بي مبالات به احکام اسلامي

دولت صبور و پر استقامت

دولت شکننده و بحران زا و بحران نما

دولت احياء ارزش هاي انقلاب و تهديد زا

دولت عدول از گفتمان انقلاب

دولت قانونمدار

دولت قانون ستيز و قانون گريز

دولت آگاه به دغدغه هاي مردم

دولت بي خيال

دولت حل اساسي مشکلات

دولت فرار از مشکلات

دولت جوانگرا

دولت جوان فريب

دولت صرفه جويي

دولت اسراف و بريز بپاش

دولت خلاق و نوآور

دولت مقلد

دولت پر اينرسي

دولت لَخت و تنبل و پير

دولت ساده زيستي و نوکري

دولت اشرافيت و تکبر

دولت حرمت بيت المال

دولت بي مبالات به اموال بيت المال

دولت ولايتمدار

دولت بي اعتقاد به ولايت فقيه

 

دولت انقلابي و کارآمد

دولت غير انقلابي و فرسوده

دولت مبارزه با مفاسد نظام يافته

دولت بي تفاوت به مفاسد

دولت مبارزه با مفاسد

دولت توجيه مسائل

دولت ايجاد تمدن نوين اسلامي

دولت توسعه و مدرن شدن

دولت استقلال و عزتمندي

دولت ذيل تمدن غرب

دولت متکي به حرمت ملي

دولت پيروي مقلدانه از مسير غرب

دولت استکبار و نوآوري

دولت تقليد

دولت بهره گيري و بکارگيري نيروهاي دروني

دولت وابستگي محض به غرب

دولت ابتناء برتعاليم و مباني ديني

دولت دين در حاشيه و بصورت فردي

دولت عدالت و پيشرفت

دولت توسعه غربي

دولت مبارزه با فقر

دولت تکريم سرمايه داران

دولت کرامت انساني

دولت آزادي مطلق

دولت ايستادگي و پايداري

دولت عدم لزوم تحمل سختي ها

دولت جهاد و مقاومت

دولت تسليم

دولت شرافت ملي

دولت جايگاه جهان سوم ودر حال توسعه

دولت جنبش علمي و جنبش نرم افزاري

دولت ترجمه و تقليد علمي

دولت برابري فرصت ها

دولت برخورداري برترها

دولت همه ايران

دولت سعد آباد نشين

دولت جواني و نشاط

دولت پيري و فرسودگي

دولت آرامش و رفاه

دولت وادادگي و رفاه

دولت اقتصاد مقاومتي

دولت اقتصاد آزاد

دولت آزادي فلسطين و مقابله با اسرائيل

دولت عدم چالش و درگيري

دولت ساده زيستي مسئولان

دولت لزوم سير بودن مسئولان

دولت رسيدگي به نقاط محروم

دولت تمرکز گرايي و دولت در تهران

دولت حياء و عفت و حجاب

دولت ولنگاري

دولت اشتغال

دولت حفظ سرمايه هاي خارجي به هر شکلي

دولت بازشدن حلقه مديريتي در ايران در کنار تجربه

دولت استفاده از مديران قديمي و هم باندي

دولت مردمي

دولت طي شدن دوران انقلاب

دولت اهداف مادي و معنوي توأمان

دولت وظيفه آبادانيِ صرف دنيا

دولت رشد فرهنگ ديني

دولت دين هم يکي از اجزاي فرهنگ است

 

دولت انقلابي و کارآمد

دولت غير انقلابي و فرسوده

دولت تعميق و گسترش اخلاق

دولت قانون کافي است

دولت فرهنگ دفاع مقدس

دولت بازگشت به گذشته و باستان گرايي

دولت مبارزه با تبعيض و آقازاده ها

دولت رعايت شأن پيشکسوتها، حتي متخلف

دولت گسترش و اصلاح فرهنگ ازدواج

دولت خانواده هاخودشان کاري کنند

دولت مقابله با تهاجم فرهنگي

دولت دهکده جهاني ولزوم تسليم فرهنگي

دولت مهندسي فرهنگي

دولت فرهنگ آخرين بخش از وظايف دولت

دولت سبک زندگي اسلامي- ايراني

دولت ناچاري از تبعيت از سبک زندگي غربي

دولت لزوم به ميدان آوردن انرژي و ظرفيت مردم

دولت عدم ضرورت درد سر سازي

دولت مقابله با فساد

دولت فراري شدن سرمايه ها

دولت لزوم ايجاد جبهه جهاني مقاومت

دولت جهان دست قدرت ها است

دولت لزوم پاسخگويي دولت

دولت عدم پر رو کردن مردم

دولت پايان ليبرال دموکراسي

دولت وجود نداشتن راه ديگر جز راه غربي ها

دولت مردم سالاري ديني

دولت دين حداقلي

دولت زن و لزوم نقش مادي و تربيت

دولت زن يک عنصر کار

دولت فرهنگ در فضاي ذهن و قلب و رفتار

دولت ساخت و ساز سخت افزاري فرهنگي

دولت لزوم دانشگاه شدن جامعه

دولت نيازمندي مردم به سرگرمي

دولت آموزش روش حل مسائل، وظيفه نظام آموزش

دولت يادگيري يافته هاي غربي

لزوم توجه به خانواده

جامعه پذيري وظيفه نظام آموزش و رسانه ها

دولت خانواده سنگر اصلي

دولت خانواده در حال مدرن شدن

دولت خانواده سلول جامعه

دولت لزوم توجه به فرد و فردگرايي

وظيفه دولت قرار گرفتن در کنار خانواده است

وظيفه، فقط توليد محصولات فرهنگي

کاهش ازدواج يک تهديد

در حال مدرن شدن و زندگي به سبک غربي

افزايش طلاق، تهديد کننده جامعه

طلاق از تبعات زندگي شهري و توسعه

لزوم توليد نسل

مشکلات اقتصادي و عدم امکان آن در دنياي جديد

دولت مسجد محوري

دولت فرهنگ ساختماني(فرهنگ سرا خانه فرهنگ)

دولت نقش ويژه معلم

دولت نقش ساختمان و مدرسه و کلاس

اسلام رمز مقاومت

اسلام، زينت المجالس

دولت خستگي ناپذير

دولت خسته و خمود

دولت نفوذ معنوي ملت ها

دولت مايوس کننده ملت ها





تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

ارسال نظر

کد امنیتی
کد جدید

نظر:

آمار و اطلاعات :
حاضرین آنلاین : ۶,۵۱۸ نفر
تعداد کل اخبار : ۷۹۰,۸۳۷ مورد